måndag 7 oktober 2013

Vart tog tiden vägen?

Ja just det. Jag skulle ju börja blogga om alla spännande uppdrag detta läsår. Och nu har det gått en och en halv månad sedan förra inlägget. Det här duger ju inte.

Uppdraget som processledare är i full gång. Vi är sex stycken på Rönnowska skolan och vårt första uppdrag är att sätta fart på arbetet med matriser i de olika kurserna. Vi har delat upp oss i par och gått ut i de olika lärarlagen för att förklara syftet med matriserna och "elda på" arbetet. Det har varit riktigt intressant att få komma ut i andra arbetslag än de vi jobbar i. Jag och min kollega Ulrika har varit hos bygglärarna och ska tillbaka dit imorgon för att fortsätta arbetet hands-on. På onsdag ska vi till Hantverksprogrammet. Det ska bli intressant att lyssna på allas reflektioner över arbetet! Vi har även hjälp i processledargruppen av Eva-Karin Lindgren från Filbornaskolan som fungerar som samtalsledare och har utbildning med oss i just processledning och närliggande områden.

Förstelärarna på gymnasieskolorna i Helsingborgs kommun har träffats - främst för att skapa ett nätverk. Vi har också hunnit träffats ytterligare en gång för att försöka få en samsyn när det gäller vad vårt uppdrag ska innehålla t.ex. Och det arbetet ska fortsätta. Nästa vecka är det en uppstartsdag på Malmö högskola som handlar om förstelärarnas uppdrag. Det ska bli givande. Hela uppdraget känns minst sagt löst i kanterna. Samtidigt är det ju också en möjlighet!

På min egen lilla kammaren arbetar jag nu frenetiskt med att se till att alla mina uppgifter till eleverna följer samma mall:
  • ett lärarexemplar för dokumentation och information med tydlig koppling till syften, centralt innehåll, bedömningsunderlag, kunskapsomdömen och tänkt arbetsgång.
  • ett elevexemplar med "Vad vill jag att ni ska lära er?" "Hur kan ni arbeta?" och "Hur blir ni bedömda?"
  • utvärdering av arbetsområdet
Jag har också börjat använda "Socrative" på olika sätt på lektionerna. Tack underbara Katarina Lycken Ruter (@Klycken) för inspiration till nya arbetssätt - däribland Socrative! Eleverna älskar det och det är en stor fördel när alla får svara och vågar svara vad de tänker/känner/tycker. Jag har redan spridit detta enkla men effektiva lilla redskap i undervisningen vidare till flera kolleger på skolan!

På återhörande!
Lotta Skoogh

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar