lördag 25 januari 2014

Nu rullar projekten igång

Det pratas om och pyser av skolutveckling på Rönnowska skolan i Helsingborg. För några år sedan pratades det bara pengar; hur lite vi hade, hur mycket vi behövde spara och vad det förde med sig i form av större klasser, färre lärare, fler lektioner per lärare och färre eller inga inköp av material och utrustning. Det resulterade i, förutom tyngre arbetsbörda, också att personalen tappade tron på skolans framtid. Ingen, varken ledning eller personal pratade om framtiden eller hade planer för den. Fler och fler mådde dåligt och många blev sjukskrivna.

Nu vänder det ! Ny organisation och ny rektor som ÄR pedagogisk ledare och initierar och driver olika skolutvecklingsprojekt. Det är verkligen spännande med framtidens skola!

Jag och en kollega startade upp "erfarenhetslärande" i ett arbetslag i fredags. I kort går det ut på att få syn på och sätta ord på det som vi gör bra och ger resultat, och naturligtvis sprida det inom gruppen. Vi diskuterar bl.a. hur "den perfekta lektionen" ser/kan se ut men också hur vi bemöter elever och kolleger. Om någon vecka ska vi ut och göra observationer i klassrummen/verkstäderna och så småningom ska alla lärare filma sin undervisning och delge detta i gruppen. Stämningen var lite avvaktande till att börja med - inte så konstigt!

Jag har dragit igång mitt läsförståelsearbete i två av engelskakurserna. Jag började med att göra ett läsförståelsetest. Resultatet var minst sagt nedslående. Efter det har vi hunnit att läsa en text och jag har jobbat med: förutspå, ställ frågor, red ut och sammanfatta. Det gick så där ... Nu har vi tittat på filmen "Invictus" och arbetat med den efter samma mall. Denna gång ändrade jag på "ställ frågor" till att de skulle skriva frågor som klasskompisarna skulle svara på. Det blev lite bättre. Men sammanfattningarna - suck ..

Nu ska jag prata med specialläraren som vi har knuten till programmet och med rektorn och se om vi kan få till en stödtimme där vi bara tränar läsförståelse. Vi måste helt enkelt börja med mycket lättare texter. Mycket lättare ..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar