måndag 12 maj 2014

Vi har fantastiska pedagoger!

'
I tisdags var vi, åtta pedagoger och skolledare, på studiebesök på YBC iNacka. YBC är en gymnasieskola som har lyckats väl med integreringen av IT i undervisningen och är omnämnda i Unos Uno. Det är spännande att besöka andra skolor och se hur de har tänkt kring saker och ting.

Vårt syfte var naturligtvis att lära av någon som är långt framme och få inspiration och tips, men den främsta lärdomen var, att många av våra lärare i Helsingborg är precis lika duktiga och gör precis lika bra saker. Vi har kanske bara sämre självförtroende? Vi kanske tror att alla andra gör så mycket mer och så mycket bättre?

Vi hade ett mycket givande och inspirerande samtal där en lärare och en (fantastisk) elev (följ honom på @eliasgiertz) berättade om ämnesövergripandeprojekt, hur de försöker arbeta i "skarpa lägen" så ofta som möjligt och hur de använder tekniken som en naturlig och integrerad del av undervisningen. Men också om hur några lärare inte är så pigga på att förändra sin undervisning och anamma teknikens möjligheter, hur schemaläggning kan försvåra flexibiliteten och hur sviktande ekonomi kan matta engagemang och passion. Visst känner vi igen oss?

Men - visst finns det i Helsingborg många jätteduktiga lärare som samarbetar över ämnesgränserna för att  skapa engagemang för lärandet och en helhetssyn på kunskaperna?

Visst anordnar mängder av elever shower, konserter, installationer och mängder av olika evenemang för autentiska mottagare?

Visst flippas, bloggas, filmas det? Visst används Fronter, Google Apps, Padlets, Socrative, Screencast-o-Matic och många, många fler program/appar?

Kan vi bli bättre? Absolut! Men vi måste också lyfta fram och se allt vi gör som fantastiskt bra.

En annan sak som slog oss när vi kom in på skolan är hur deras lokaler är utformade. Det stora gemensamma torget i mitten med olika stora rum runt om, inbjuder till samarbete och flexibla konstellationer. Alla rummen hade stora glaspartier ut mot "torget" vilket gjorde miljön luftig och transparent. Man kan fundera på hur viktig lärmiljön är - det måste väl ändå vara innehållet i undervisningen som betyder mest?

Men kan det vara så, att de här traditionella skolbyggnaderna med korridorer och fyrkantiga klassrum utan insyn "tvingar" in pedagogerna i ett traditionellt (läs förlegat) förhållningssätt till lärande? Och kanske det även påverkar elevernas uppfattning om vad kunskap och utveckling är? Bara att vandra i dessa trista korridorer och gå in och ur klassrummen på bestämda tider kanske tar fram det värsta i eleverna i en önskan att revoltera mot institutionskänslan?


Inspirerade av lärmiljön på YBC gjorde att vi besökte PeterC Lippmans föreläsning på SETT 2014. Han gav många exempel på hur den fysiska miljön påverkar människors förmåga att fokusera och bli inspirerade. Det rimmar illa att vi ska ta våra ungdomar till framtiden med hjälp av teknik där vi kan interagera med hela världen i skolbyggnader som är reliker från en svunnen tid. Det är dags att börja bygga nytt! 
#hbgskola #SETT2014
Jenny & Lotta

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar