torsdag 15 oktober 2015

På kurs ..

Det är nu det händer! Jag lever i en tid när jag kan se en förändring hända. Precis så kände jag det när jag gick ut från dagens workshop med augmented och virtual reality. Helt fantastiskt. Nu några timmar senare har jag landat på hotellrummet och tänker att det kanske ändå inte blir verklighet just nästa år eller så. Det går ju liksom inte så fort att förändra något när det gäller undervisningen i skolan.

Jag läser en kurs på Linnéuniversitetet - IKT och lärande, 7,5 hp. Det är en grundkurs och en del är bekant sedan tidigare men mycket är också nytt och givande. Och idag hade vi olika workshops och då valde jag just augmented och virtual reality eftersom jag inte kan så mycket om det. I den första testade vi lite olika appar men jag fastnade för ”Aurasma” som jag kände till sedan tidigare och har tänkt att jag ska försöka använda i undervisningen. För er som inte vet så använder man en bild som trigger till en film till exempel. Så om man scannar bilden med appen startar en film liksom ovanpå bilden - lite som bilderna i tidningarna i Harry Potter-filmerna.

I den andra workshopen pratade en forskare om sitt arbete om virtual reality. Verkligen intressant. Hans projekt gick ut på att dels kunna se och befinna sig i en 3D-värld och dels kunna interagera med denna. Vi fick ta på oss ”glasögon” från Oculus och då hamnade vi på en jordglob. Vi kunde sträcka ut händerna och ”förflytta” oss till olika städer och väl där kunde vi ta fram information och bilder från Wikipedia om staden vi ”befann” oss på. Vi fick också prova att åka 3D-berg-och dalbana. Så häftigt!


Man kan ju bara fundera på vad detta skulle betyda för skolan och undervisningen. Jag har inte varit så himla imponerad av detta tidigare men det är en helt fantastisk känsla när man står där mitt i den virtuella världen och kan interagera med den! Tänk att få gå på promenad i det antika Rom, se en pjäs på The Globe på 1500-talet eller varför inte hänga med Bellman på Bensvarvarträdgården på söder i Stockholm under 1700-talet.

En del av mitt uppdrag som förstelärare är att driva utveckling av användandet av IT i undervisningen på vår skola. Alla elever har varsin iPad, utom åk 3-eleverna som har datorer. Alla lärare har både varsin dator och varsin iPad. Vi har haft IT i undervisningen som prioriterat område i hur många år som helst känns det som och visst har det hänt en del. Men inte så mycket som man hade kunnat önska. I år har vi skrivit ner en väldigt konkret lista på vad lärarna förväntas kunna vid läsåret slut och gjort en handlingsplan för att nå dit.

Undrar om jag kan skriva dit ”arbete med virtual reality”?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar