onsdag 4 november 2015

Dubbelt så bra!

Detta läsår provar jag tvålärarsystem tillsammans med min kollega Sara i årskurs 1 i både Svenska 1 och i Engelska 5. Det är fantastiskt givande och positivt! Och då har vi ännu inte riktigt kunnat/hunnit utnyttja fördelarna optimalt.

Fyra klasser om ca 17 elever har slagits ihop till två grupper, A/B och C/D och dessa har vi i snitt tre timmar i varje kurs - så ser det ut! Det finns många fördelar med tvålärarskap; samplanering, sambedömning, inga vikarier, fler undervisningsstilar i klassrummet, mer än en vuxen i klassrummet osv.


Vi började göra en grovplanering över året tillsammans därefter har vi haft korta avstämningsmöten och delat upp ansvaret för planeringen mellan oss. Det har fungerat bra men vi saknar en mer sammanhängande tid tillsammans där vi skulle kunna sitta med planering och bedömning. Sara arbetar 60% och jag har många olika uppdrag så det är svårt att få till det riktigt bra men redan nästa termin blir det bättre - då får vi en hel eftermiddag tillsammans. Vi har våra planeringar och annat material i delade mappar i Google Drive och på så sätt har vi bägge tillgång till allt material.

I och med mina olika uppdrag är jag iväg på en del möten och utbildningar och har inte en enda gång behövt ställa in lektioner eller ta in en vikarie utan undervisningen har kunnat flyta på som vanligt. Det blir inte samma flyt i undervisningen när man har vikarie. Det är dessutom nästan dubbelarbete - man måste göra "allting" till lektionen - utom vara där rent fysiskt.  Och samma gäller för Sara så klart - hennes tåg har kunnat krångla någon morgon utan att hon har behövt få tag i någon att öppna för eleverna eller stressa livet av sig för att komma i tid. Och har vi inte hunnit kopiera något vi behöver till lektionen går en av oss och startar lektionen och den andra går och fixar det som behövs.

Med tvålärarsystem blir allting mycket mindre sårbart och kontinuiteten för eleverna blir större. Det genererar också en viss tidsbesparing med samplanering. Och framför allt är det roligt att arbeta tillsammans! Nu är planen att vi mer ska försöka utnyttja det faktum att vi är två i klassrummet genom att arbeta i olika gruppkonstellationer till exempel en grupp som behöver extra stöd i skrivarbetet, kunna sitta med några elever i taget och ha speaking, boksamtal eller liknande, ge de elever som behöver extra utmaningar tid till detta osv. Detta blir ju en form av nivågruppering men grupperna kommer inte att vara fasta utan kan skifta vid olika tillfällen.

Vi har redan börjat med att en grupp elever i Engelska 5 som ligger väldigt långt framme, ska tenta av kursen och har börjat att läsa Engelska 6.  Detta går ju att göra även om man är ensam lärare men är betydligt svårare och min erfarenhet är att dessa elever många gånger då blir lämnade själva i att klara sitt lärande.

Möjligheterna har bara börjat att utforskas!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar